Miasta, zwłaszcza te największe, zachęcają kierowców do przesiadki na samochody elektryczne. Dlaczego? Auta z silnikiem elektrycznym są ciche, generują mniejsze koszty eksploatacji i przede wszystkim – są przyjazne dla środowiska. Jednym ze sposobów na zachęcenie kierowców do poruszania się samochodami elektrycznymi mogą być buspasy. Dowiedz się, czy samochody elektryczne mogą jeździć po buspasie!

Dane o zużyciu energii elektrycznej i emisji CO2 sprawdź na stronie www.skoda-wltp.pl

Buspasy a pojazdy elektryczne

Buspasy, jak sama nazwa wskazuje, to specjalnie wydzielone pasy ruchu na drogach publicznych, zaprojektowane z myślą o usprawnieniu funkcjonowania komunikacji miejskiej, przede wszystkim autobusów, choć w niektórych przypadkach mogą z nich korzystać również inne pojazdy, np. samochody elektryczne.

Dane o zużyciu energii elektrycznej i emisji CO2 sprawdź na stronie www.skoda-wltp.pl

Samochody elektryczne, ze względu na brak emisji spalin, w wielu polskich miastach zyskały przywilej jazdy po buspasach. Miasta takie jak Warszawa, Kraków, Gdańsk, Poznań czy Wrocław pozwalają na swobodny ruch elektryków po specjalnych pasach ruchu, pod warunkiem odpowiedniego oznakowania pojazdu. Twoje auto elektryczne musi posiadać specjalną naklejkę oznaczającą napęd elektryczny, dzięki której służby miejskie szybko zweryfikują uprawnienia.

Co ważne, ustawa regulująca jazdę elektryków po buspasie obowiązuje wyłącznie do 1 stycznia 2026 r. Warto śledzić ten temat, ponieważ prawdopodobnie wprowadzone zostaną nowe regulacje.

Inne udogodnienia dla pojazdów elektrycznych

Oprócz możliwości korzystania z buspasów, kierowcy samochodów elektrycznych otrzymują wiele innych udogodnień, dzięki którym zyskują benefity praktyczne i finansowe.

Darmowe lub tańsze parkingi

Jedną z najczęściej spotykanych zalet jest darmowe lub tańsze parkowanie w strefach płatnego parkowania. W wielu miastach zostawisz swój pojazd na wyznaczonym miejscu bez ponoszenia standardowych opłat. To spore udogodnienie zwłaszcza w dużych aglomeracjach, gdzie koszty parkowania bywają wysokie.

Wjazd do stref zeroemisyjnych

Kolejnym benefitem jest możliwość wjazdu do stref ograniczonego ruchu, znanych również jako strefy zeroemisyjne. Takie obszary, wprowadzane w centrach miast w celu redukcji smogu i hałasu, są zazwyczaj niedostępne dla pojazdów spalinowych, ale samochody elektryczne mogą poruszać się po nich bez ograniczeń.

Infrastruktura szybkiego ładowania

Jako kierowca elektryka możesz korzystać z rozbudowanej infrastruktury szybkiego ładowania, która stale się rozwija. Sieć stacji ładowania, zarówno w miastach, jak i przy trasach szybkiego ruchu, umożliwia wygodne i efektywne uzupełnianie energii w akumulatorach. Szybkie ładowarki pozwalają naładować baterię do 80% w zaledwie 20-30 minut.

Ulgi i dotacje

Właściciele aut elektrycznych mogą także liczyć na ulgi podatkowe i finansowe dotacje przy zakupie pojazdu. W wielu krajach, w tym w Polsce, rządy oferują wsparcie w postaci obniżki podatków (np. zwolnienie z VAT lub akcyzy) oraz dopłaty do ceny zakupu, a to obniża początkowy koszt inwestycji w ekologiczny środek transportu. Te zachęty finansowe sprawiają, że elektryki stają się bardziej dostępne dla szerszego grona odbiorców.

Niektóre miasta testują także bardziej zaawansowane rozwiązania, takie jak priorytet dla samochodów elektrycznych w systemie sygnalizacji świetlnej. Dzięki specjalnym czujnikom lub systemom identyfikacji pojazdy te mogą otrzymywać zielone światło szybciej niż inne, wszystko po to, aby skrócić czas przejazdu i podnieść komfort kierowców.

Program „NaszEauto” – dofinansowanie do samochodu elektrycznego

W 2025 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomili program „NaszEauto”, dzięki któremu możesz otrzymać nawet 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu nowego samochodu elektrycznego. Program „NaszEauto” wspiera finansowo osoby fizyczne i przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą przy zakupie, leasingu lub wynajmie długoterminowym nowych samochodów elektrycznych kategorii M1 (osobowe, do 9 osób, masa do 3,5 tony, niezarejestrowane, w tym demonstracyjne z przebiegiem do 6 tys. km). Maksymalna cena pojazdu kwalifikującego się do programu to 225 tys. zł netto. Nabór wniosków trwa od 3 lutego 2025 r. do 30 kwietnia 2026 r. Dotacja wynosi do 40 tys. zł, z dodatkowymi premiami za złomowanie auta spalinowego lub dla osób o niskich dochodach.

Samochody elektryczne Škoda

Dane o zużyciu energii elektrycznej i emisji CO2 sprawdź na stronie www.skoda-wltp.pl

Škoda Enyaq

Škoda Enyaq to elektryczna propozycja, skierowana do fanów nowoczesnych SUVów. Nowy model oferuje ponadczasowy design Modern Solid z nowym Tech-Deck Face. Ten elektryczny SUV łączy nowoczesny design z funkcjonalnością i ekologicznymi rozwiązaniami, oferując kierowcom komfort i wygodę w codziennym użytkowaniu. Tylne światła w kształcie litery C oraz funkcja Coming/Leaving Home zachwycą każdego.

W środku Enyaqa znajdziesz nowoczesne technologie, takie jak regulowane, podgrzewane fotele przednie, szybkie porty USB-C, przestronne wnętrze oraz Digital Cockpit. O Twoje bezpieczeństwo zadbają nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, 9 poduszek powietrznych oraz system eCall, który w razie potrzeby sam wezwie pomoc.

Enyaq oferuje imponujący zasięg nawet do 589 km*, co czyni go idealnym wyborem na długie trasy, a szybkie ładowanie (80% w 28 minut**) sprawia, że postój na kawę wystarczy, by znów ruszyć w drogę.

*Zasięg dla samochodów elektrycznych może się różnić w zależności od wersji, wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów, stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. **Dotyczy ładowania od 10% do 80% pojemności akumulatora wysokowoltowego wersji Enyaq 85 wyposażonej w możliwość ładowania z mocą 135 kW. Rzeczywisty uzyskany czas ładowania może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury akumulatora oraz poziomu naładowania akumulatora i jej zużycia, warunków atmosferycznych otoczenia, sprawności i mocy ładowarki oraz zużycia energii w czasie ładowania przez systemy.

Dane o zużyciu energii elektrycznej i emisji CO2 sprawdź na stronie www.skoda-wltp.pl

Škoda Elroq

Škoda Elroq to nowoczesny, w pełni elektryczny SUV, który łączy innowacyjne technologie z komfortem i ekologicznym podejściem, idealnie wpisując się w potrzeby współczesnych kierowców. Jego design oparty na koncepcji Modern Solid zachwyca minimalistyczną elegancją. Opcjonalne reflektory Full LED Matrix i charakterystyczna opadająca linia dachu nadają mu dynamiczny wygląd.

Wnętrze oferuje przestronność i ekologiczne materiały, a 13-calowy ekran infotainment z intuicyjną obsługą, Virtual Cockpit oraz opcjonalny wyświetlacz Head-up z rozszerzoną rzeczywistością ułatwiają kontrolę nad pojazdem. Elroq zapewnia imponujący zasięg do 573 km*, a zaawansowane systemy bezpieczeństwa, jak Front Assist czy Crew Protect Assist, dbają o ochronę. Komfort podnoszą klimatyzacja Climatronic, podgrzewane fotele i kierownica oraz elektrycznie regulowane siedzenia z funkcją masażu w fotelu kierowcy.


*Zasięg dla samochodów elektrycznych lub pracujących w trybie elektrycznym może się różnić w zależności o od wersji, wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów, stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiemi topografii terenu. Dane techniczne pojazdu, w tym dane wltp mogą różnić się w zależności od tygodnia produkcji. O szczegóły zapytaj u Partnerów Marki Škoda.

A co z samochodami hybrydowymi?

Sytuacja samochodów hybrydowych jest bardziej skomplikowana. Chociaż hybrydy również są bardziej ekologiczne niż auta spalinowe, miasta nie dopuszczają ich na buspasy. Nawet samochody typu plug-in hybrid, które mają możliwość jazdy na samym napędzie elektrycznym przez wiele kilometrów, nie mają uprawnień do poruszania się po buspasach. Pewne miasta eksperymentowały z dopuszczeniem hybryd na buspasy, ale generalne przepisy są tu bardziej restrykcyjne niż w przypadku pełnych elektryków.

Konsekwencje za nieuprawnioną jazdę buspasem

Korzystanie z buspasa bez odpowiednich uprawnień grozi karą finansową oraz punktami karnymi. Zgodnie z aktualnym taryfikatorem mandat za jazdę buspasem bez uprawnień wynosi 100 zł oraz wiąże się z otrzymaniem jednego punktu karnego. W niektórych sytuacjach policja może uznać jazdę dodatkowym pasem za tamowanie ruchu i nałożyć na kierowcę mandat w wysokości nawet do 500 zł.

Władze wiedzą, że samochody elektryczne przyczyniają się do poprawy jakości środowiska, dlatego oferują ich właścicielom szereg przydatnych udogodnień. Jednym z nich jest możliwość jazdy buspasem, która skraca czas podróży i daje Ci szansę na uniknięcie korków. To duży ukłon w stronę kierowców elektryków, w zamian za ekologiczne podejście i pomoc w walce o środowisko. Pamiętaj, że tylko auta elektryczne wyposażone w specjalną naklejkę mogą poruszać się po wyznaczonych pasach ruchu.

Dane o zużyciu energii elektrycznej i emisji CO2 sprawdź na stronie www.skoda-wltp.pl

Najczęściej zadawane pytania

Czy wszystkie samochody elektryczne mogą korzystać z buspasów?

Każdym samochodem elektrycznym ze specjalnym oznakowaniem możesz poruszać się po buspasach.

Czy hybryda plug-in może korzystać z buspasa?

Hybrydy nie mogą korzystać z pasa dla autobusów, ponieważ napędza je również silnik spalinowy. Tylko pojazdy elektryczne mogą jeździć buspasem.

Jakie są kary za jazdę buspasem bez uprawnień?

Mandat wynosi 100 zł i 1 punkt karny. W niektórych przypadkach kwota może wzrosnąć do 500 złotych.

Gdzie znaleźć informacje o dopuszczeniu pojazdów elektrycznych na buspasy w konkretnym mieście?

Najpewniejszym źródłem są lokalne urzędy miejskie lub zarządy dróg miejskich.

Czy elektryki mają jakieś inne przywileje drogowe oprócz buspasów?

Jeżdżąc samochodem elektrycznym, możesz korzystać z darmowych parkingów, dostępu do stref czystego transportu oraz ulg podatkowych.