Elektryfikacja „smart”: mimo nieskomplikowanej konstrukcji MHEV zapewnia znaczące korzyści
Obok daleko idącej elektryfikacji w przypadku modeli w pełni elektrycznych oraz hybryd plug-in Škoda oferuje również rozwiązanie pośrednie – miękkie hybrydy 1.5 TSI mHEV, dostępne dla modeli Octavia, Superb i Kodiaq. Oferują one realne obniżenie zużycia paliwa, a przy tym wyróżniają się wyjątkową płynnością działania napędu.
Jak to działa? Niewielki silnik elektryczny generuje zaskakująco wysoki moment obrotowy, zapewniając wsparcie jednostce spalinowej podczas przyspieszania, zastępuje rozrusznik, umożliwiając bardzo gładki rozruch i pozwala na żeglowanie (poruszanie się z wyłączonym silnikiem spalinowym). Energię do pracy pozyskuje z rekuperacji, podczas hamowania; jest ona magazynowana w niewielkim akumulatorze litowo-jonowym.
W praktyce układ miękkiej hybrydy ma same zalety: nie podnosi znacząco ceny samochodu, jest lekki i nie zabiera przestrzeni, nie wymaga dodatkowej obsługi serwisowej ani sprzętu dla instalacji wysokiego napięcia, dodatkowo wykorzystuje potencjał efektywności napędu spalinowego dzięki rekuperacji, zapewnia dodatkowy zastrzyk momentu obrotowego w kluczowych momentach – podczas przyspieszania w pośrednim zakresie obrotów i częściowym obciążeniu, a przy tym ogranicza wibracje.
Doskonałym przykładem skuteczności tej technologii jest 150-konna Octavia 1.5 TSI mHEV z 7-biegową przekładnią DSG, która z nadwoziem Liftback przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,5 s. Odznacza się przy tym niezwykle harmonijną charakterystyką napędu, z odczuwalnym przypływem dodatkowej siły napędowej z jednostki elektrycznej przy niskich obrotach, a także niemal niewyczuwalną pracą układu start-stop. To napęd uniwersalny, zaskakująco dynamiczny, kulturalny i odpowiedni nawet do podróży z większym obciążeniem – a jednocześnie zwinny i bardzo oszczędny. Jak pokazują niezależne testy, taka Octavia w realnych warunkach potrafi zużywać ok. 4,5 l paliwa na 100 km podczas jazdy pozamiejskiej drogami jednopasmowymi i ok. 6,5 l w ruchu miejskim – co w przybliżeniu odpowiada wynikom w cyklu mieszanym WLTP.
A potencjał efektywności jest nawet większy: umiejętne korzystanie z funkcji żeglowania, gdy samochód odłącza silnik spalinowy, może dodatkowo obniżyć zużycie paliwa.