Światowa premiera Škody Vision O

Nowy samochód koncepcyjny Vision O, to kontynuacja wieloletniej obecności marki Škoda w segmencie Combi i zapowiedź kierunku, w jakim może rozwijać się ten typ nadwozia, zarówno pod względem proporcji, rozwiązań technicznych, jak i ergonomii. Projekt łączy nowoczesną formę z naciskiem na praktyczne rozwiązania i przemyślaną konstrukcję opartą na zasadach zrównoważonego rozwoju. Materiały prasowe oraz dodatkowe informacje na temat modelu Vision O dostępne są na stronie prasowej Škody.

Modele Combi pozostają istotną częścią oferty Škody, to segment, w którym marka od lat utrzymuje silną pozycję na rynku europejskim. Koncepcyjny model Vision O wskazuje kierunek dalszego rozwoju tej kategorii w nadchodzących latach.

Vision O to również kolejny etap rozwoju języka projektowania Modern Solid, którego założenia po raz pierwszy zaprezentowano w modelu koncepcyjnym Vision 7S w 2022 roku. Projekt uwzględnia nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym szeroką gamę możliwych układów napędowych z naciskiem na elektryfikację. Model został zaprojektowany jako pojazd uniwersalny, dostosowany zarówno do codziennego użytku rodzinnego, jak i potrzeb klientów flotowych czy biznesowych.

- Zaufanie, jakim obdarzają nas klienci wybierając Škodę, lidera segmentu Combi od 2016 roku, jest dla nas źródłem inspiracji. Vision O to nasza odpowiedź na ich potrzeby, połączenie nowoczesnej stylistyki, ponad 650 litrów przestrzeni bagażowej, możliwości jazdy autonomicznej oraz intuicyjnego asystenta AI. To samochód, który sprawia, że każda podróż staje się płynna, bezpieczna i przyjemna. Jednocześnie Vision O wyznacza kierunek naszego rozwoju w duchu zrównoważonej mobilności – powiedział Klaus Zellmer, prezes Škoda Auto.

Gdzie przyszłość spotyka tradycję

Wyrazista, dobrze zbalansowana sylwetka Vision O przyciąga uwagę już na pierwszy rzut oka. Nowa interpretacja Modern Solid wprowadza maskę Tech-Loop, która zastępuje dotychczasową Tech-Deck Face. Elementy przedniego pasa układają się w formę litery „O”, co stanowi bezpośrednie nawiązanie do nazwy pojazdu koncepcyjnego.

Pas świetlny z przodu nadwozia łączy walory estetyczne z funkcjami aerodynamicznymi. Zintegrowane, sterowane elektronicznie żaluzje odpowiadają za regulację przepływu powietrza, a profilowane kanały kierują go w stronę kół. Dwa otwory wentylacyjne w pokrywie silnika zmniejszają opór aerodynamiczny i odprowadzają wodę z powierzchni przedniej szyby. Zoptymalizowano również kształt felg z myślą o ograniczeniu turbulencji podczas jazdy.

Kierownik projektu Daniel Edr stwierdził, że Vision O czerpie inspiracje z pierwszej i drugiej generacji Octavii, przywracając priorytet funkcjonalności, jako podstawowej wartości projektowej. Dodał, że projekt łączy odniesienia do rozpoznawalnych elementów stylistycznych marki z nowym podejściem konstrukcyjnym. Wśród detali zwrócił uwagę na zintegrowane klamki, przeszklony dach oraz charakterystyczny słupek B, który – jak zauważył projektant Jounggeen Kim – stanowi ukłon w stronę modeli Yeti i Roomster.

Połączenie panoramicznego dachu ze słupkiem inspirowanym logotypem Škody podkreśla przestronność kabiny. Opadająca linia dachu oraz wyraźnie zaznaczony tył nadają bryle pojazdu dynamiczny, a jednocześnie elegancki charakter. Kompozycję domykają tylne światła w kształcie litery „T”. Całość dopełnia lakier Circadian Hue, którego barwa, w zależności od kąta padania światła, przechodzi od piaskowego beżu po odcienie błękitu, tworząc efekt głębi i tonalnej zmienności powierzchni.

Ergonomia i funkcjonalność w nowym układzie sterowania

Wnętrze Vision O zaprojektowano z myślą o prostocie i funkcjonalności. Oprócz cenionej przez kierowców przestronnej kabiny, , zastosowano szereg rozwiązań poprawiających komfort codziennego użytkowania. Kluczowym elementem kokpitu jest nowy wyświetlacz obejmujący całą deskę rozdzielczą, umieszczony bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Znajdują się na nim najważniejsze informacje i może być konfigurowany zgodnie z indywidualnymi preferencjami.

System obsługi uzupełniono o pokrętło Smart Dial, umożliwiające intuicyjne zarządzanie najczęściej używanymi funkcjami. W podstawowym zakresie sterowanie wspierają również fizyczne przyciski na kierownicy. Projektant systemu Infotainment, Daniel Hájek, podkreślił, że zastosowane rozwiązania zostały opracowane z myślą o trwałości, przejrzystości i naturalnej obsłudze.

Obsługę pojazdu wspiera także asystent głosowy Laura, zintegrowany z systemem sztucznej inteligencji. Poza standardowymi funkcjami samochodu, umożliwia m.in. planowanie spotkań, wyszukiwanie lokalnych punktów usługowych czy rozrywkę dla pasażerów.

Kabina została wyposażona w oświetlenie dopasowujące się do rytmu dobowego. System ten automatycznie reguluje barwę i natężenie światła, wspierając komfort podróży na dłuższych trasach. Uzupełnieniem funkcjonalności wnętrza jest standardowe gniazdo o mocy 230 V.

Wnętrze zaprojektowane z myślą o środowisku

W modelu Vision O podejście do ekologii przenika każdy aspekt projektu wnętrza. Wykorzystano przede wszystkim materiały z recyklingu albo nadające się do ponownego przetworzenia, zachowujące przy tym wysoką jakość i trwałość. Jak zauważyła Peregrina Iglesias z działu Color & Trim, branża motoryzacyjna redefiniuje dziś wartość materiałów, oceniając je przez pryzmat ich zdolności do ponownego wykorzystania.

Fotele oraz elementy wnętrza powstały z płasko tkanej dzianiny wykonanej w 100% z recyklingowanego poliestru. Struktura materiału umożliwia precyzyjne dopasowanie do komponentów bez generowania odpadów, a także pozwala na zróżnicowanie faktury w obrębie jednej powierzchni. Zagłówki wykonano z elastycznego tworzywa Ultrasint TPU, którego produkcja odbywa się w technologii bezodpadowej.

Duże powierzchnie kokpitu pokryto materiałem Ultrasuede NU, w 65% opartym na komponentach roślinnych. Matowe wykończenie z dodatkiem pigmentów perłowych zapewnia delikatne przejścia tonalne i podwyższoną odporność na zabrudzenia. Podłogę wykończono materiałem NABORE, stworzonym z przetworzonych odpadów skórzanych pochodzących z produkcji przemysłowej.