Z toru na drogę – wyścigowy rodowód Škody

Škoda Enyaq RS Race to koncepcyjny model wyścigowy, który łączy zaawansowaną aerodynamikę i technologie z ekologicznymi materiałami. Auto wyposażono w nowoczesne wnętrze inspirowane rajdową Škodą Fabią RS Rally2, sportowy system Infotainment oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo, opracowane z myślą o wymaganiach sportów motorowych.

Škoda Enyaq RS Race to najnowszy wyraz wyścigowego DNA marki, inspirowany sukcesami Škody Fabii RS Rally2. Jego bazą był model Enyaq Coupé RS. Koncepcyjny pojazd został obniżony, poszerzony i wyposażony w nowe zawieszenie oraz zaawansowany układ hamulcowy. Dzięki doświadczeniom z rajdów, inżynierowie Škody stworzyli elektryczny samochód o wyczynowym charakterze i wyjątkowych osiągach. RS Race to przykład przenoszenia technologii z toru na drogę w duchu nowoczesnego motorsportu.

Innowacje, które napędzają przyszłość

Škoda Enyaq RS Race pełni rolę poligonu testowego dla przyszłych technologii marki.

Auto posiada ten sam napęd elektryczny, ale jest o 70 mm niższe, o 72 mm szersze z przodu i o 116 mm szersze z tyłu niż seryjny odpowiednik, a 20-calowe felgi wyposażono w opony niskoprofilowe. Dwa silniki elektryczne (łącznie 250 kW) są takie same jak w modelu produkcyjnym. Prędkość maksymalna to 180 km/h, ale dzięki niższej masie przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mniej niż 5 sekund.

Zaawansowane modyfikacje aerodynamiczne, takie jak dyfuzor, płozy podwozia i poszerzone nadkola, poprawiają docisk i chłodzenie. Enyaq RS Race to nie tylko pokaz możliwości, ale realny krok w kierunku zrównoważonej i zaawansowanej technologicznie motoryzacji przyszłości.

Sportowy duch, odpowiedzialne podejście

Škoda Enyaq RS Race to koncepcyjny model stworzony z myślą o zrównoważonym rozwoju, łączący sportowy charakter z odpowiedzialnym podejściem do środowiska. Kluczowym elementem auta są biokompozyty z lnianych włókien, które zapewniają lekkość i wytrzymałość porównywalną z włóknem węglowym, a jednocześnie redukują masę pojazdu o 316 kg oraz emisję CO₂ aż o 85%. Materiały te zastępują tradycyjne tworzywa w elementach nadwozia i wnętrza, a ich europejskie pochodzenie oraz niska szkodliwość dla środowiska dodatkowo podkreślają ekologiczny wymiar projektu. Dzięki technologii PowerRibs™ zastosowane panele są nie tylko trwałe, ale również poprawiają komfort INTERNAL jazdy poprzez ograniczenie drgań. Enyaq RS Race udowadnia, że zrównoważony rozwój może iść w parze z pasją do sportowej jazdy.

Prace nad pierwszą Škodą Enyaq RS Race rozpoczęto w 2023 roku, a jej światowa premiera miała miejsce w październiku 2024. Model ten, oparty na Škodzie Enyaq Coupé RS, to więcej niż koncepcja – to technologiczna baza dla przyszłych modeli seryjnych. Do jego zaprojektowania wykorzystano doświadczenia z wcześniejszych projektów koncepcyjnych i motorsportu. Enyaq RS Race pokazuje, jak innowacje testowane na torze mogą realnie wpłynąć na rozwój samochodów drogowych. To wyraźny sygnał, w jakim kierunku zmierza przyszłość marki Škoda.